<Unicode>
EFI ဆိုသည်မှာ
==========
Electronic Fuel injection
(အလက်ထောနစ်ဖြူ ရယ်အင်ဂျက်ရှင်း)
လျှပ်စစ်အထောက်အကူပြု
ဆီပေးစနစ်လို့ခေါ်ပါတယ်။
ရည်ရွယ်ချက်က တစ်ခုထဲပါ။
သဘာဝပါတ်ဝန်းကျင်ညစ်ညမ်းဂတ်စ်တွေထုတ်လွှတ်မူကိုလျှော့ချဖို့ပါ။
ဆီကြွေးများနေတဲ့
ယိုယွင်းသွားရင်အချိန်အတိုင်းတာ
တစ်ခုအထိ ကိုယ့်ဘာသာ
မပြုပြင်နိုင်တဲ့ကာဘရိုက်တာနေရာမှာ
အနည်းငယ်ယိုယွင်းသည့်တိုင်ကိုယ့်ဘာသာ ထိမ်းကြောင်းပြုပြင်နိုင်မယ့် EFI ကို အစားထိုးတပ်ဆင်လာကြတာပါ။
12:1 လေဆယ့်နှစ်ဆမှာဆီတစ်ဆ
အကောင်းဆုံးရောစပ်ပေးနိုင်တဲ့
ကာဘရိုက်တာဟာ ဆီအနည်းငယ်ပိုမိုများပြားနေပါတယ်။
တကယ်Cpmplete combustion
ဖြစ်ဖို့လိုအပ်တဲ့ ဆီလေအချိုးဟာ
14.7:1 ပါ။ ဒါကိုအတိအကျရော
စပ်နိုင်တာ efi စနစ်ပဲဖြစ်ပါတယ်။
ကာဘရိုက်တာတစ်လုံးဟာ
စက်ရုံထွက်ကတည်းက 12:1 ဆိုတဲ့
အရောဟာ အကောင်းဆုံးအရောဖြစ်ပြီး
ဆီမသန့်တာနဲ့
လေမသန့်တာတွေကြောင့် fuel inlet
အပေါက်လေးတွေကျယ်သွားတဲ့
အခါ ဆီလေအရောမှာဆီပမာဏ
ပိုမိုများလာပါတယ်။ အဲ့အခါ ပိုင်ရှင်က
စနစ်တကျ service ယူပီး
kit ထုပ်လေးတွေ
လဲလှယ်ခြင်းဘာညာမလုပ်ခဲ့ရင်
co ဓါတ်ငွေ့ ထုတ်လွှတ်မူဟာ
များပြားလာပီးတော့ သဘာဝပါတ်
ဝန်းကျင်ညစ်ညမ်းလာစေပါတယ်။
efi ကကျတော့ တိကျတဲ့ဆင်ဆာတွေရဲ့
ထောက်လှမ်းမှုနဲ့ အဆိုးဆုံး
အင်ဂျင်တာအပေါက်တွေမကျယ်ခင်အထိ အကောင်းဆုံးရောစပ်မူကို
ထုတ်လုပ်ပေးနိုင်သေးလို့efiဟာ
လက်ရှိခေတ်ပေါ် ဆီပေးစနစ်ထဲမှာ
အကောင်းဆုံး ဖြစ်နေတာပေါ့
ဝါယာလိုင်းတွေအနည်းငယ်
ပိုမိုရှုပ်ထွေးသွားတာကလွဲလို့
efiဟာ ရိုးစင်းတဲ့ စနစ်တစ်ခုပါ။
ဆင်ဆာတစ်ခုခြင်းဆီရဲ့
အချက်လက်တွေယူပီးတော့
micro computer လို့ခေါ်တဲ့
ကွန်ပျူ တာအသေးစားလေးကနေ အ
တိအကျ လိုအပ်တဲ့ဆီလေအရောကို
တွက်ချက် စစ်ထုတ်ပေးနိုင်တဲ့
တစ်ခုတည်းသောစနစ်ပါ။
ပတ်ဝန်းကျင်အပူချိန် /ဝင်လာတဲ့လေရဲ့ပမာဏ /အင်ဂျင်ရဲ့ပကတိအပူချိန်/
ပင်လယ်ရေမျက်နှာပြင်အထက်
ပေအမြင့်စသည်ဖြင့် တိကျစွာ
အာရုံခံထောက် လှမ်းပီးမှ လိုအပ်တဲ့
ဆီလေအရောက်ို တွက်ချက် ပေးနိုင်လို့
အင်ဂျင်ပါဝါလဲပိုမိုထွက်လာစေနိုင်သလို
ညိမ့်ညောင်းတဲ့အင်ဂျင်ကိုလဲ
ခံစားစေပါတယ်။
electronic ပစ္စည်းတွေပါဝင်လို့
အနည်းနဲ့အများ
တော့အထိခိုက်မခံနိုင်ပါဘူး။
input sensors တွေရဲ့ အချက်ပေးမူတွေနဲ့ control ပိုင်း ကိုECM( electronic control module ) က
ထိမ်းချုပ်ပီး out put အဖြစ်
စီမံခန့်ခွဲမူတွေကိုလုပ်
ဆောင်စေပါတယ်။ သူ့ရဲ့ဆင်ဆာတွေနဲ့ EFI စနစ်ကြီးတစ်ခုလုံးကိုဘယ်လိုဖွဲ့စည်းထားသလဲဆိုတာကိုတော့
ဆောင်းပါးအဆုံးမှာ
နားလည်လိမ့်မယ်ထင်ပါတယ်။
မခက်ပေမယ့်ရှုပ်တဲ့အပိုင်းမို့
သေချာတော့လေ့လာစေ့ချင်ပါတယ်။
ကမ္ဘာပေါ်မှာ emission လို့ပြောကြတဲ့ ညစ်ညမ်းဂတ်ထိမ်းချုပ်စနစ်ကြောင့်
ဆိုင်ကယ်လောကရဲ့ အကြီးမားဆုံး
အပြောင်းလဲကြီးနှစ်ခုကိုရင်ဆိုင်ခဲ့ရတယ်။ ပထမတစ်ခုက 2 stoke တွေနဲ့ 4 stoke အပြောင်းအလဲဖြစ်ပီးတော့
ဒုတိယတစ်ခုက ကာဘရိုက်တာနဲ့
efi အပြောင်းအလွဲပါ။
ဒီအပြောင်းအလဲ နှစ်ခုဟာ
သိသာတဲ့ ရိုက်ချက်တွေနဲ့
ဖြစ်လာတဲ့အပြောင်းအလဲတွေပါပဲ။
ခုပြောပြနေတာက EFI ရဲ့
သမိုင်းကြောင်းပါ။
EFI ရဲ့ Extra service တွေလဲ
ရှိပါသေးတယ် ဘာတွေလဲဆို
တော့ ABS ဘရိတ်လိုစနစ်မျိုးတွေနဲ့ Service interval control လိုစနစ်တွေပါ။ BMW တွေဟာ ဆားဗစ်ဝင်ပီးတိုင်း ECU ထဲကို ဒါတွေလုပ်ပီးပီဆိုတဲ့အကြောင်း အချက်လက်တွေထည့်ပေးရပါတယ်။
မထည့်ပေးခဲ့ရင် ECU က
ပုံမှန်ဆားဗစ်မဝင်ဘူးလို့
သတ်မှတ်ပီး စီးမရတော့အောင်
အင်ဂျင်ကို စက်ပေးမနို းတော့ပါဘူး။
သူတို့အရည်အသွေးအတွက်
ထိန်းချုပ်စနစ်ကို ECU ထဲမှာ ထည့်သွင်းလာတာပါ။
နောက်တစ်ခုက Ristric လို့ခေါ်တဲ့
အကန့်သတ်တွေကိုလဲ
ECUတွေထဲမှာထည့်သွင်းလာကြပါတယ်။
သတ်မှတ်ကီလိုဘယ်လောက်ထိပဲစီးလို့
ရရမယ်။
တကယ်လို့အဲ့ထက် မြင်းကောင်ရေ
ပိုတက်ချင်ရင် Remap ပြန်လုပ်
root ဖေါက်သလိုပဲ နဂိုချုပ်တည်းမူတွေချိုးဖေါက်ပီးတော့ ကိုယ်လိုချင်တဲ့
အရှိန်နဲ့ မြင်းကောင်ရေ
အပြည့်ထွက်အောင်
midification လုပ်ကြတာပါ။
တသီးတသန့်အခကြေးငွေနဲ့
လုပ်ပေးနေတဲ့ အဖွဲ့စည်းတွေ
နိုင်ငံရပ်ခြားမှာရှိပါတယ်။
နောက်တစ်ချက်က trubo charger
လိုဟာမျိုးတပ်မယ်ဆိုရင် ECUကို Remap ပြန်လုပ်မှမြင်းကောင်ရေတက်ပါတယ်။ ဒါက ဟွန်ဒါယာမဟာ ဘီးလေးတွေမှာမပါနိုင်တဲ့အကြောင်းတွေပါ။
အမှားတစ်စုံတရာပါခဲ့မယ်ဆိုရင်လဲ
ကျွန်တော်ရဲရင့်သာဝေပိုင်ရဲ့
လိုအပ်ချက်ဖြစ်လို့ထောက်ပြပေးကြဖို့
ပြောချင်ပါသေးတယ်။
အိုကေ ဒါဆျို ယဘေုယြ EFI
စနစ်တစ်ခုရဲ့ ဖွဲ့စည်းပုံကို
လေ့လာကြမယ်။
ပထမဆုံး ပြောပြချင်တာက EFIရဲ့
သဘောသဘာဝပါ။
ပုံမှာကြည့်ပါ။ Input ဆိုတဲ့ ထည့်သွင်းခြုင်းအပိုင်းမှာ ဆင်ဆာတစ်ခုခြင်းစီကိုတွေ့ရပါ့မယ်။
input sensor
-----------------
MAP(Manifold absolute pressure )
မန်နျူ ဖို့လေစုပ်အားအာရုံခံ
IAT( intake air temperature )
အဝင်လေအပူချိန်အာရုံခံ
TP (Throttle position )
လီဘာတံခါးအာရုံခံ
EOT( engine oil temperature )
အင်ဂျင်ဝိုင်အပူချိန်အာရုံခံ
ECT ( Engine coolent temperature )
အင်ဂျင်အအေးခံရေအပူချိန်အာရုံခံ
CKP( crank shaft positon)
ကရိုင်းတည်နေရာအာရုံခံ
O2 ( Oxygen )
အောက်ဆီဂျင် ဆင်ဆာ
VSS (vehicle speed sensor)
ယဉ်အမြန်နှုံးအာရုံခံဆင်ဆာ
BAS( bank angle sensor)
ယဉ်အတိမ်းစောင်းအာရုံခံဆင်ဆာ
MAF( mass air flow)
အဝင်လေထုထည်
စသည့် အဝင်ဆင်ဆာပိုင်းတွေဖြစ်ပီးတော့ control
အပိုင်းမှာတော့ ECU/PCM/ECM/EEC
Engine control unic /progemmable control module /electronic control module / Electronic engine control စသည်ဖြင့်ကုမ္ပဏီများအပေါ်မူတည်ပီးတော့ အမည်မှည့်ခေါ်မူတွေကွဲပြား
ခြားနားပါတယ်။ အဓိကကတော့ ကွန်ပြူတာဘောက်စ် ပါပဲ။ Micro computer လို့လဲ ခေါ်ကြပါသေးတယ်။
output
ဒီအပိုင်းမှာက အဓိအားဖြင့်
ကွန်ထရိုးဘောက်စ်ကနေ ကျလာတဲ့
ဆုံးဖြတ်ချက်အရ ဆီတိုင်ပင်နဲ့
အခြားတိုင်ပင်တွေကို
ထိန်းကြောင်းလွှတ်ပေးရတာပါ။
output အပိုင်းတွေအနေနဲ့က
injector ( ဆီဖြန်းဂေါင်း)
plugcoil( မီးပေါက်ကွိုင်)
IACV (Idle air control velve)
စလိုးလေလမ်းကြောင်းချိန်ညှိဘား
ABS (anti-lock brake system)
ဘီးသေခြင်းထိမ်းချုပ်စနစ်
fuel pump(ဆီပန့်)
MIL(ချက်ခ်မီး)
စတဲ့အရာတွေပါ။
ဟွန်ဒါ အမျိုးအစားEFI စနစ်တွေမှာ
မှတ်ဥာဏ်ပါရှိပီးတော့ ယာယီ Error code တွေကိုထိမ်းသိမ်းထားနိုင်တယ်
ပီးတော့ ဖျက်ပစ်လို့လဲရပါတယ်။
error ရှင်းတယ် ဆိုတာecu reset
ချတာကိုခေါ်တာပါ။
နောက်နေ့မှာဆင်ဆာတစ်ခုခြင်းစီရဲ့
အပြစ်တွေ ထိန်းချုပ်အလုပ်လုပ်ပုံတွေနဲ့
ပြင်ဆင်နည်းတွေကို
ပြည်ပြည့်စုံစုံဆက်လက်တင်ပြ
ပေးပါ့မယ်ခင်ဗျာ။
EFI ဆိုတာ အပိုင်း( ၂)
ဆိုတော့ကား ဒီနေ့
ဆက်လက်ပြောပေးမှာက input
ပိုင်းက ဆင်ဆာတွေအကြောင်းပါ။
ပထမဆုံး ပြောချင်တဲ့ဆင်ဆာက
EOT /ECT
engine oil temperature/Engime coolent temperature
လို့အလွယ်ခေါ်တဲ့ EOT ဆင်ဆာဟာ
ဆင်ဆာပေါင်းစုရဲ့ မရှိမဖြစ်ဆင်ဆာတစ်ခု အရေးပါတဲ့ဆင်ဆာတစ်ခုလို့ပြောရင်လဲ မမှားပါဘူး။
အင်ဂျင်ရဲ့ အပူချိန်ကိုသိရှိအောင်
လုပ်ဆောင်ပေးတဲ့ဆင်ဆာပါ။
EOT လို့ပြောရင် စလစ်အိုး ရဲ့အခြေမှာ
တည်ရှိနေနိုင်ပီးတော့ ECT လို့ပြောရင်
ရေတိုင်ကီသို့မဟုတ် ရေလိုင်းအတွင်းတနေရာရာမှာတည်ရှိနေနိုင်ပါတယ်။
သူရဲ့ အခြေမှာနှစ်ပင်ပဲဝင်ဖို့လိုလိမ့်မယ်။
တစ်ပင်က Gnd လို့ခေါ်တဲ့ -
အဝင် ဖြစ်ပီးတော့
တစ်ပင်က ecu အထွက် 5-5.5v ရှိတဲ့
စစ်ကနယ်ကြိုးပါ။
EOT ဟာV လုံးဝပြန်မထွက်ပါဘူး။
(V ထွက်တယ်လို့ပြောကြတဲ့
ဆာ့ဆာတေ အကုန် တာ့တာပါ။ )
သူက ပြောင်းလဲလာတဲ့အပူပေါ်မှာ
ခုခံမူလို့ခေါ်တဲ့resistence တွေပြောင်းလဲလာပီးတော့ ECUရဲ့
အညွှန်းV အားကို စားပစ်တာပါ။
သူစားလိုက်တဲ့ V အားရဲ့
အတိုးအလျော့ကိုECUက
ထောက်လှမ်းပီးမှ အပူချိန်ဘယ်လေက်
ဆိုတာကိုတွက်ယူပါတယ်။
ဆိုလိုတာက အပူချိန်
သုံးဆယ့်ငါး°C မှာ ECUရဲ့
အညွှန်းV ကို 2V ကျော်စားပလိုက်ပီးတော့ ဆင်ဆာကို ကြိုးတပ်ထားမယ်ဆိုရင်
ကြိုးကိုဖေါက်တိုင်းရင် 2V
ကျော်ယုံလေးပဲပြနေမှာပါ။
အကယ်၍ ဆင်ဆာရဲ့
ဆော့ကက်ကိုဖြုတ်ချိန်မှာတော့ ECUက
ကြွေးထားတဲ့ 5V ကိုတွေ့ရမှာပါ။
ဒါကသူ့ရဲ့အလုပ်လုပ်ပုံပါ။
သူဟာ အပူချိန်မြင့်လာရင်
ခုခံမူမြင့်လာပါတယ်။အဲ့သည့်အခါ
အထွက်V လျော့သွားမှာပါ။ အကယ်၍
ဖြုတ်တိုင်းမယ်ဆိုလဲ
room temperature ရှိနေလို့
5vနီးပါး မထွက်ပါဘူး။
ှရေခဲရေထဲထည့်စမ်းမယ်ဆိုရင်
တော့ ohm လို့ခေါ်တဲ့ resistance
လျော့ကျသွားမှာမို့
v အထွက်ပိုလာနိုင်ပါတယ်။
EOT/ECT ပျက်စီးနေ
မယ်ဆိုရင်တော့ ECUက
အင်ဂျင်ရဲ့ပကတိအပူချိန်ကိုမသိရလို့
ဆီပေးတိုင်ပင်ကို မချိန်ညှိနိုင်ပါဘူး။
EOT က ပူနေတယ်လို့အချက်ပြခဲ့ရင်
အင်ဂျင်က ဆီလျော့ကျွေးဖို့လိုနေပီလို့
သိတဲ့အခါ ECUက ဆီလျော့ပါတယ်။
အင်ဂျင်အေးနေရင် ECUက
ဆီပိုပေးပါတယ်။
အပူချိန်ကိုပြရာမှာ ပျက်စီးနေတဲ့
ဆင်ဆာဖြစ်ခဲ့ရင် အပူချိန်ကို
မပြောင်းလဲပဲ တသတ်မှတ်ထဲပြနေမှာပါ။
ဆိုပါစ်ို့ - 45°C ကိုအမြဲပြနေရင် ECUက အမြဲဆီပိုပေးနေလို့
အင်ဂျင်အင့်တာပလပ်လဲရတာတွေ
ဆီမီးခိုးထွက်တာတွေ ဖြစ်လာနိုင်ပါတယ်။ EOT/ECTက error code လို့
ခေါ်တဲ့ ချက်မီးအရေအတွက်နှင့်
ပြရင်တော့ 7ချက်အမြဲပြနေမှာပါ။
မပြုပြင်ခဲ့ရင်တော့ error ကုတ်ဟာ
ပြန်ပျောက်သွားပီးတော့ ECU
ကအသေမှတ်ယူသွားနိုင်ပါတယ်။
နောက်တကြိမ် eot အသစ်လဲသည့်တိုင် -45°c ဟာမပြောင်းဘဲ
အသေဖြစ်နေတာ အင့်မြဲ
မြဲအင့်နေတာ စတဲ့
ပြသနာတွေကြုံလာရပါတယ်။
ဆောင်းပါးရဲ့အဆုံးပိုင်းမှာ wrong progrem ဖြစ်နေတဲ့ ecuတွေကိုဘယ်လို reflash လုပ်မလဲဆိုတဲ့
နည်းကိူပါရေးပေးပါ့မယ်။
အနိူးခက်မယ် လီဘာရုတ်တရက်
မလိုက်လာတာ။ ဆီမီးခိုးထွက်တာ
ပလပ်စားတာ
ဒါတွေဟာသူ့ရဲ့လက္ခဏာတွေပါ။
စစ်ဆေးနည်းအနေနဲ့
ECU အထွက်ကအညွှန်းV အား 5V
လာရဲ့လား မလာရင်ဝါယာလိုင်းစစ်
ဝါယာမှန်နေရင် ECU လဲရမှာပါ။
အညွှန်းV လာနေခဲ့ရင်ကျန်တဲ့ gnd - ကြိုးဆက်သွယ်မူပြတ်မပြတ် စစ်ရမှာပါ။
အဲ့ဒါတွေအကုန်မှန်နေရင်တော့
eot ဆော့ကက်တပ်ပါ။
ecu ကလာတဲ့ကြိုးကိုဖေါက်ပီး
V တိုင်းရပါမယ်။
5vထက် လျော့ကိုလျော့သွားရမှာပါ။
လီဘာဆွဲကြည့်ပူလာလေv
လျော့လေ ဖြစ်တာမှန်ရင်
eot ဆင်ဆာကောင်းပါတယ် ။
အပြောင်းလဲမရှိ v တွေငြိမ်နေမယ်
ဆိုရင်တော့ ဆင်ဆာလဲလှယ်ရပါမယ်။ဒါက EOT /ECT အကြောင်းပါပဲ။
နောက်တစ်ခုကတော့
IAT ပါ။
Intake air temperature လို့ခေါ်တဲ့
အဝင်လေအပူချိန်အာရုံခံဖြစ်ပါတယ်။
အေးနေတဲ့လေဟာ သိပ်သည်းဆ
ပိုမိုများတာကြောင့် oxygen ပါဝင်မူနှုံး
များပါတယ်။ မနက်စောစောလေကို
တဝရှုကြည့်ပါ။ နေ့လည်တစ်ကြိမ်ရှုပါ။
မတူတာတွေ့ရပါမယ်။ IAT ဆင်ဆာဟာ Throttle body လို့ခေါ်တဲ့
လီဘာဆင်ဆာအုံ အတွင်း
လေလမ်းကြောင်းပေါ်မှာတည်ရှိပါတယ်။ ( မပါတဲဘီးတွေလဲရှိပါတယ်)
သူ့ရဲ့အလုပ်က EOT နဲ့
ဆန့်ကျင်ဘက်ပါ။ သူလဲ EOT လိုပဲ ECUရဲ့ အညွှန်းV 5Vကိုယူထားပီး
ကျန်တချောင်းက Gnd- ပါ။
မတူတာတစ်ခုက eot က ပူလေ v
ကျလေဖြစ်ပီးတော့သူကတော့
ပူလေ v တက်လေပါ။
အလုပ်လုပ်ပုံခြင်းကတော့အတူတူပါပဲ။ သူ့ကိုလဲစစ်ဆေးမယ်ဆို ecuက
အညွှန်းv ကိုတိုင်းတာရပါမယ်။
gnd- ကြိုးလွတ်မလွတ်တိုင်းရပါမယ်။
ဆင်ဆာကို hair dryer လိုကောင်မျိုးနဲ့
အပူပေးရင်ပူလေ ohm
ကျလာလေဖြစ်ရပါမယ်။
မကျလာရင်ဆင်ဆာလဲရမှာပါ။
အညွှန်းV မဝင်လာရင် ECU လဲရမှာပါ။
ကော်အချောင်း လေးဖြစ်တာကြောင့်
ရေနွေးစိမ်ခြင်း နှဲ့ ခြင်းမှာမလုပ်ဖို့
လိုပါတယ်။ ဒါက IAT အကြောင်းပါ
crd#
<Zawgyi>
EFI ဆိုသည္မွာ
==========
Electronic Fuel injection
(အလက္ေထာနစ္ျဖဴ ရယ္အင္ဂ်က္ရွင္း)
လွ်ပ္စစ္အေထာက္အကူျပဳ
ဆီေပးစနစ္လို႔ေခၚပါတယ္။
ရည္ရြယ္ခ်က္က တစ္ခုထဲပါ။
သဘာဝပါတ္ဝန္းက်င္ညစ္ညမ္းဂတ္စ္ေတြထုတ္လႊတ္မူကိုေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ပါ။
ဆီေႂကြးမ်ားေနတဲ့
ယိုယြင္းသြားရင္အခ်ိန္အတိုင္းတာ
တစ္ခုအထိ ကိုယ့္ဘာသာ
မျပဳျပင္ႏိုင္တဲ့ကာဘ႐ိုက္တာေနရာမွာ
အနည္းငယ္ယိုယြင္းသည့္တိုင္ကိုယ့္ဘာသာ ထိမ္းေၾကာင္းျပဳျပင္ႏိုင္မယ့္ EFI ကို အစားထိုးတပ္ဆင္လာၾကတာပါ။
12:1 ေလဆယ့္ႏွစ္ဆမွာဆီတစ္ဆ
အေကာင္းဆုံးေရာစပ္ေပးႏိုင္တဲ့
ကာဘ႐ိုက္တာဟာ ဆီအနည္းငယ္ပိုမိုမ်ားျပားေနပါတယ္။
တကယ္Cpmplete combustion
ျဖစ္ဖို႔လိုအပ္တဲ့ ဆီေလအခ်ိဳးဟာ
14.7:1 ပါ။ ဒါကိုအတိအက်ေရာ
စပ္ႏိုင္တာ efi စနစ္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ကာဘ႐ိုက္တာတစ္လုံးဟာ
စက္႐ုံထြက္ကတည္းက 12:1 ဆိုတဲ့
အေရာဟာ အေကာင္းဆုံးအေရာျဖစ္ၿပီး
ဆီမသန္႔တာနဲ႔
ေလမသန္႔တာေတြေၾကာင့္ fuel inlet
အေပါက္ေလးေတြက်ယ္သြားတဲ့
အခါ ဆီေလအေရာမွာဆီပမာဏ
ပိုမိုမ်ားလာပါတယ္။ အဲ့အခါ ပိုင္ရွင္က
စနစ္တက် service ယူပီး
kit ထုပ္ေလးေတြ
လဲလွယ္ျခင္းဘာညာမလုပ္ခဲ့ရင္
co ဓါတ္ေငြ႕ ထုတ္လႊတ္မူဟာ
မ်ားျပားလာပီးေတာ့ သဘာဝပါတ္
ဝန္းက်င္ညစ္ညမ္းလာေစပါတယ္။
efi ကက်ေတာ့ တိက်တဲ့ဆင္ဆာေတြရဲ႕
ေထာက္လွမ္းမႈနဲ႔ အဆိုးဆုံး
အင္ဂ်င္တာအေပါက္ေတြမက်ယ္ခင္အထိ အေကာင္းဆုံးေရာစပ္မူကို
ထုတ္လုပ္ေပးႏိုင္ေသးလို႔efiဟာ
လက္ရွိေခတ္ေပၚ ဆီေပးစနစ္ထဲမွာ
အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ေနတာေပါ႔
ဝါယာလိုင္းေတြအနည္းငယ္
ပိုမိုရႈပ္ေထြးသြားတာကလြဲလို႔
efiဟာ ႐ိုးစင္းတဲ့ စနစ္တစ္ခုပါ။
ဆင္ဆာတစ္ခုျခင္းဆီရဲ႕
အခ်က္လက္ေတြယူပီးေတာ့
micro computer လို႔ေခၚတဲ့
ကြန္ပ်ဴ တာအေသးစားေလးကေန အ
တိအက် လိုအပ္တဲ့ဆီေလအေရာကို
တြက္ခ်က္ စစ္ထုတ္ေပးႏိုင္တဲ့
တစ္ခုတည္းေသာစနစ္ပါ။
ပတ္ဝန္းက်င္အပူခ်ိန္ /ဝင္လာတဲ့ေလရဲ႕ပမာဏ /အင္ဂ်င္ရဲ႕ပကတိအပူခ်ိန္/
ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္
ေပအျမင့္စသည္ျဖင့္ တိက်စြာ
အာ႐ုံခံေထာက္ လွမ္းပီးမွ လိုအပ္တဲ့
ဆီေလအေရာက္ို တြက္ခ်က္ ေပးႏိုင္လို႔
အင္ဂ်င္ပါဝါလဲပိုမိုထြက္လာေစႏိုင္သလို
ညိမ့္ေညာင္းတဲ့အင္ဂ်င္ကိုလဲ
ခံစားေစပါတယ္။
electronic ပစၥည္းေတြပါဝင္လို႔
အနည္းနဲ႔အမ်ား
ေတာ့အထိခိုက္မခံႏိုင္ပါဘူး။
input sensors ေတြရဲ႕ အခ်က္ေပးမူေတြနဲ႔ control ပိုင္း ကိုECM( electronic control module ) က
ထိမ္းခ်ဳပ္ပီး out put အျဖစ္
စီမံခန္႔ခြဲမူေတြကိုလုပ္
ေဆာင္ေစပါတယ္။ သူ့ရဲ႕ဆင္ဆာေတြနဲ႔ EFI စနစ္ႀကီးတစ္ခုလုံးကိုဘယ္လိုဖြဲ႕စည္းထားသလဲဆိုတာကိုေတာ့
ေဆာင္းပါးအဆုံးမွာ
နားလည္လိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္။
မခက္ေပမယ့္ရႈပ္တဲ့အပိုင္းမို႔
ေသခ်ာေတာ့ေလ့လာေစ့ခ်င္ပါတယ္။
ကမၻာေပၚမွာ emission လို႔ေျပာၾကတဲ့ ညစ္ညမ္းဂတ္ထိမ္းခ်ဳပ္စနစ္ေၾကာင့္
ဆိုင္ကယ္ေလာကရဲ႕ အႀကီးမားဆုံး
အေျပာင္းလဲႀကီးႏွစ္ခုကိုရင္ဆိုင္ခဲ့ရတယ္။ ပထမတစ္ခုက 2 stoke ေတြနဲ႔ 4 stoke အေျပာင္းအလဲျဖစ္ပီးေတာ့
ဒုတိယတစ္ခုက ကာဘ႐ိုက္တာနဲ႔
efi အေျပာင္းအလြဲပါ။
ဒီအေျပာင္းအလဲ ႏွစ္ခုဟာ
သိသာတဲ့ ႐ိုက္ခ်က္ေတြနဲ႔
ျဖစ္လာတဲ့အေျပာင္းအလဲေတြပါပဲ။
ခုေျပာျပေနတာက EFI ရဲ႕
သမိုင္းေၾကာင္းပါ။
EFI ရဲ႕ Extra service ေတြလဲ
ရွိပါေသးတယ္ ဘာေတြလဲဆို
ေတာ့ ABS ဘရိတ္လိုစနစ္မ်ိဳးေတြနဲ႔ Service interval control လိုစနစ္ေတြပါ။ BMW ေတြဟာ ဆားဗစ္ဝင္ပီးတိုင္း ECU ထဲကို ဒါေတြလုပ္ပီးပီဆိုတဲ့အေၾကာင္း အခ်က္လက္ေတြထည့္ေပးရပါတယ္။
မထည့္ေပးခဲ့ရင္ ECU က
ပုံမွန္ဆားဗစ္မဝင္ဘူးလို႔
သတ္မွတ္ပီး စီးမရေတာ့ေအာင္
အင္ဂ်င္ကို စက္ေပးမႏို းေတာ့ပါဘူး။
သူတို႔အရည္အေသြးအတြက္
ထိန္းခ်ဳပ္စနစ္ကို ECU ထဲမွာ ထည့္သြင္းလာတာပါ။
ေနာက္တစ္ခုက Ristric လို႔ေခၚတဲ့
အကန္႔သတ္ေတြကိုလဲ
ECUေတြထဲမွာထည့္သြင္းလာၾကပါတယ္။
သတ္မွတ္ကီလိုဘယ္ေလာက္ထိပဲစီးလို႔
ရရမယ္။
တကယ္လို႔အဲ့ထက္ ျမင္းေကာင္ေရ
ပိုတက္ခ်င္ရင္ Remap ျပန္လုပ္
root ေဖါက္သလိုပဲ နဂိုခ်ဳပ္တည္းမူေတြခ်ိဳးေဖါက္ပီးေတာ့ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့
အရွိန္နဲ႔ ျမင္းေကာင္ေရ
အျပည့္ထြက္ေအာင္
midification လုပ္ၾကတာပါ။
တသီးတသန္႔အခေၾကးေငြနဲ႔
လုပ္ေပးေနတဲ့ အဖြဲ႕စည္းေတြ
ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာရွိပါတယ္။
ေနာက္တစ္ခ်က္က trubo charger
လိုဟာမ်ိဳးတပ္မယ္ဆိုရင္ ECUကို Remap ျပန္လုပ္မွျမင္းေကာင္ေရတက္ပါတယ္။ ဒါက ဟြန္ဒါယာမဟာ ဘီးေလးေတြမွာမပါႏိုင္တဲ့အေၾကာင္းေတြပါ။
အမွားတစ္စုံတရာပါခဲ့မယ္ဆိုရင္လဲ
ကြၽန္ေတာ္ရဲရင့္သာေဝပိုင္ရဲ႕
လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္လို႔ေထာက္ျပေပးၾကဖို႔
ေျပာခ်င္ပါေသးတယ္။
အိုေက ဒါဆ်ိဳ ယေဘုၾယ EFI
စနစ္တစ္ခုရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းပုံကို
ေလ့လာၾကမယ္။
ပထမဆုံး ေျပာျပခ်င္တာက EFIရဲ႕
သေဘာသဘာဝပါ။
ပုံမွာၾကည့္ပါ။ Input ဆိုတဲ့ ထည့္သြင္းျခဳင္းအပိုင္းမွာ ဆင္ဆာတစ္ခုျခင္းစီကိုေတြ႕ရပါ႔မယ္။
input sensor
-----------------
MAP(Manifold absolute pressure )
မန္ႏ်ဴ ဖို႔ေလစုပ္အားအာ႐ုံခံ
IAT( intake air temperature )
အဝင္ေလအပူခ်ိန္အာ႐ုံခံ
TP (Throttle position )
လီဘာတံခါးအာ႐ုံခံ
EOT( engine oil temperature )
အင္ဂ်င္ဝိုင္အပူခ်ိန္အာ႐ုံခံ
ECT ( Engine coolent temperature )
အင္ဂ်င္အေအးခံေရအပူခ်ိန္အာ႐ုံခံ
CKP( crank shaft positon)
က႐ိုင္းတည္ေနရာအာ႐ုံခံ
O2 ( Oxygen )
ေအာက္ဆီဂ်င္ ဆင္ဆာ
VSS (vehicle speed sensor)
ယဉ္အျမန္ႏႈံးအာ႐ုံခံဆင္ဆာ
BAS( bank angle sensor)
ယဉ္အတိမ္းေစာင္းအာ႐ုံခံဆင္ဆာ
MAF( mass air flow)
အဝင္ေလထုထည္
စသည့္ အဝင္ဆင္ဆာပိုင္းေတြျဖစ္ပီးေတာ့ control
အပိုင္းမွာေတာ့ ECU/PCM/ECM/EEC
Engine control unic /progemmable control module /electronic control module / Electronic engine control စသည္ျဖင့္ကုမၸဏီမ်ားအေပၚမူတည္ပီးေတာ့ အမည္မွည့္ေခၚမူေတြကြဲျပား
ျခားနားပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကြန္ျပဴတာေဘာက္စ္ ပါပဲ။ Micro computer လို႔လဲ ေခၚၾကပါေသးတယ္။
output
ဒီအပိုင္းမွာက အဓိအားျဖင့္
ကြန္ထ႐ိုးေဘာက္စ္ကေန က်လာတဲ့
ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ ဆီတိုင္ပင္နဲ႔
အျခားတိုင္ပင္ေတြကို
ထိန္းေၾကာင္းလႊတ္ေပးရတာပါ။
output အပိုင္းေတြအေနနဲ႔က
injector ( ဆီျဖန္းေဂါင္း)
plugcoil( မီးေပါက္ကြိဳင္)
IACV (Idle air control velve)
စလိုးေလလမ္းေၾကာင္းခ်ိန္ညႇိဘား
ABS (anti-lock brake system)
ဘီးေသျခင္းထိမ္းခ်ဳပ္စနစ္
fuel pump(ဆီပန္႔)
MIL(ခ်က္ခ္မီး)
စတဲ့အရာေတြပါ။
ဟြန္ဒါ အမ်ိဳးအစားEFI စနစ္ေတြမွာ
မွတ္ဉာဏ္ပါရွိပီးေတာ့ ယာယီ Error code ေတြကိုထိမ္းသိမ္းထားႏိုင္တယ္
ပီးေတာ့ ဖ်က္ပစ္လို႔လဲရပါတယ္။
error ရွင္းတယ္ ဆိုတာecu reset
ခ်တာကိုေခၚတာပါ။
ေနာက္ေန႔မွာဆင္ဆာတစ္ခုျခင္းစီရဲ႕
အျပစ္ေတြ ထိန္းခ်ဳပ္အလုပ္လုပ္ပုံေတြနဲ႔
ျပင္ဆင္နည္းေတြကို
ျပည္ျပည့္စုံစုံဆက္လက္တင္ျပ
ေပးပါ႔မယ္ခင္ဗ်ာ။
EFI ဆိုတာ အပိုင္း( ၂)
ဆိုေတာ့ကား ဒီေန႔
ဆက္လက္ေျပာေပးမွာက input
ပိုင္းက ဆင္ဆာေတြအေၾကာင္းပါ။
ပထမဆုံး ေျပာခ်င္တဲ့ဆင္ဆာက
EOT /ECT
engine oil temperature/Engime coolent temperature
လို႔အလြယ္ေခၚတဲ့ EOT ဆင္ဆာဟာ
ဆင္ဆာေပါင္းစုရဲ႕ မရွိမျဖစ္ဆင္ဆာတစ္ခု အေရးပါတဲ့ဆင္ဆာတစ္ခုလို႔ေျပာရင္လဲ မမွားပါဘူး။
အင္ဂ်င္ရဲ႕ အပူခ်ိန္ကိုသိရွိေအာင္
လုပ္ေဆာင္ေပးတဲ့ဆင္ဆာပါ။
EOT လို႔ေျပာရင္ စလစ္အိုး ရဲ႕အေျခမွာ
တည္ရွိေနႏိုင္ပီးေတာ့ ECT လို႔ေျပာရင္
ေရတိုင္ကီသို႔မဟုတ္ ေရလိုင္းအတြင္းတေနရာရာမွာတည္ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။
သူရဲ႕ အေျခမွာႏွစ္ပင္ပဲဝင္ဖို႔လိုလိမ့္မယ္။
တစ္ပင္က Gnd လို႔ေခၚတဲ့ -
အဝင္ ျဖစ္ပီးေတာ့
တစ္ပင္က ecu အထြက္ 5-5.5v ရွိတဲ့
စစ္ကနယ္ႀကိဳးပါ။
EOT ဟာV လုံးဝျပန္မထြက္ပါဘူး။
(V ထြက္တယ္လို႔ေျပာၾကတဲ့
ဆာ့ဆာေတ အကုန္ တာ့တာပါ။ )
သူက ေျပာင္းလဲလာတဲ့အပူေပၚမွာ
ခုခံမူလို႔ေခၚတဲ့resistence ေတြေျပာင္းလဲလာပီးေတာ့ ECUရဲ႕
အၫႊန္းV အားကို စားပစ္တာပါ။
သူစားလိုက္တဲ့ V အားရဲ႕
အတိုးအေလ်ာ့ကိုECUက
ေထာက္လွမ္းပီးမွ အပူခ်ိန္ဘယ္ေလက္
ဆိုတာကိုတြက္ယူပါတယ္။
ဆိုလိုတာက အပူခ်ိန္
သုံးဆယ့္ငါး°C မွာ ECUရဲ႕
အၫႊန္းV ကို 2V ေက်ာ္စားပလိုက္ပီးေတာ့ ဆင္ဆာကို ႀကိဳးတပ္ထားမယ္ဆိုရင္
ႀကိဳးကိုေဖါက္တိုင္းရင္ 2V
ေက်ာ္ယုံေလးပဲျပေနမွာပါ။
အကယ္၍ ဆင္ဆာရဲ႕
ေဆာ့ကက္ကိုျဖဳတ္ခ်ိန္မွာေတာ့ ECUက
ေႂကြးထားတဲ့ 5V ကိုေတြ႕ရမွာပါ။
ဒါကသူ့ရဲ႕အလုပ္လုပ္ပုံပါ။
သူဟာ အပူခ်ိန္ျမင့္လာရင္
ခုခံမူျမင့္လာပါတယ္။အဲ့သည့္အခါ
အထြက္V ေလ်ာ့သြားမွာပါ။ အကယ္၍
ျဖဳတ္တိုင္းမယ္ဆိုလဲ
room temperature ရွိေနလို႔
5vနီးပါး မထြက္ပါဘူး။
ှေရခဲေရထဲထည့္စမ္းမယ္ဆိုရင္
ေတာ့ ohm လို႔ေခၚတဲ့ resistance
ေလ်ာ့က်သြားမွာမို႔
v အထြက္ပိုလာႏိုင္ပါတယ္။
EOT/ECT ပ်က္စီးေန
မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ECUက
အင္ဂ်င္ရဲ႕ပကတိအပူခ်ိန္ကိုမသိရလို႔
ဆီေပးတိုင္ပင္ကို မခ်ိန္ညႇိႏိုင္ပါဘူး။
EOT က ပူေနတယ္လို႔အခ်က္ျပခဲ့ရင္
အင္ဂ်င္က ဆီေလ်ာ့ေကြၽးဖို႔လိုေနပီလို႔
သိတဲ့အခါ ECUက ဆီေလ်ာ့ပါတယ္။
အင္ဂ်င္ေအးေနရင္ ECUက
ဆီပိုေပးပါတယ္။
အပူခ်ိန္ကိုျပရာမွာ ပ်က္စီးေနတဲ့
ဆင္ဆာျဖစ္ခဲ့ရင္ အပူခ်ိန္ကို
မေျပာင္းလဲပဲ တသတ္မွတ္ထဲျပေနမွာပါ။
ဆိုပါစ္ို႔ - 45°C ကိုအၿမဲျပေနရင္ ECUက အၿမဲဆီပိုေပးေနလို႔
အင္ဂ်င္အင့္တာပလပ္လဲရတာေတြ
ဆီမီးခိုးထြက္တာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။ EOT/ECTက error code လို႔
ေခၚတဲ့ ခ်က္မီးအေရအတြက္ႏွင့္
ျပရင္ေတာ့ 7ခ်က္အၿမဲျပေနမွာပါ။
မျပဳျပင္ခဲ့ရင္ေတာ့ error ကုတ္ဟာ
ျပန္ေပ်ာက္သြားပီးေတာ့ ECU
ကအေသမွတ္ယူသြားႏိုင္ပါတယ္။
ေနာက္တႀကိမ္ eot အသစ္လဲသည့္တိုင္ -45°c ဟာမေျပာင္းဘဲ
အေသျဖစ္ေနတာ အင့္ၿမဲ
ၿမဲအင့္ေနတာ စတဲ့
ျပသနာေတြႀကဳံလာရပါတယ္။
ေဆာင္းပါးရဲ႕အဆုံးပိုင္းမွာ wrong progrem ျဖစ္ေနတဲ့ ecuေတြကိုဘယ္လို reflash လုပ္မလဲဆိုတဲ့
နည္းကိူပါေရးေပးပါ႔မယ္။
အနိူးခက္မယ္ လီဘာ႐ုတ္တရက္
မလိုက္လာတာ။ ဆီမီးခိုးထြက္တာ
ပလပ္စားတာ
ဒါေတြဟာသူ့ရဲ႕လကၡဏာေတြပါ။
စစ္ေဆးနည္းအေနနဲ႔
ECU အထြက္ကအၫႊန္းV အား 5V
လာရဲ႕လား မလာရင္ဝါယာလိုင္းစစ္
ဝါယာမွန္ေနရင္ ECU လဲရမွာပါ။
အၫႊန္းV လာေနခဲ့ရင္က်န္တဲ့ gnd - ႀကိဳးဆက္သြယ္မူျပတ္မျပတ္ စစ္ရမွာပါ။
အဲ့ဒါေတြအကုန္မွန္ေနရင္ေတာ့
eot ေဆာ့ကက္တပ္ပါ။
ecu ကလာတဲ့ႀကိဳးကိုေဖါက္ပီး
V တိုင္းရပါမယ္။
5vထက္ ေလ်ာ့ကိုေလ်ာ့သြားရမွာပါ။
လီဘာဆြဲၾကည့္ပူလာေလv
ေလ်ာ့ေလ ျဖစ္တာမွန္ရင္
eot ဆင္ဆာေကာင္းပါတယ္ ။
အေျပာင္းလဲမရွိ v ေတြၿငိမ္ေနမယ္
ဆိုရင္ေတာ့ ဆင္ဆာလဲလွယ္ရပါမယ္။ဒါက EOT /ECT အေၾကာင္းပါပဲ။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့
IAT ပါ။
Intake air temperature လို႔ေခၚတဲ့
အဝင္ေလအပူခ်ိန္အာ႐ုံခံျဖစ္ပါတယ္။
ေအးေနတဲ့ေလဟာ သိပ္သည္းဆ
ပိုမိုမ်ားတာေၾကာင့္ oxygen ပါဝင္မူႏႈံး
မ်ားပါတယ္။ မနက္ေစာေစာေလကို
တဝရႈၾကည့္ပါ။ ေန႔လည္တစ္ႀကိမ္ရႈပါ။
မတူတာေတြ႕ရပါမယ္။ IAT ဆင္ဆာဟာ Throttle body လို႔ေခၚတဲ့
လီဘာဆင္ဆာအုံ အတြင္း
ေလလမ္းေၾကာင္းေပၚမွာတည္ရွိပါတယ္။ ( မပါတဲဘီးေတြလဲရွိပါတယ္)
သူ့ရဲ႕အလုပ္က EOT နဲ႔
ဆန္႔က်င္ဘက္ပါ။ သူလဲ EOT လိုပဲ ECUရဲ႕ အၫႊန္းV 5Vကိုယူထားပီး
က်န္တေခ်ာင္းက Gnd- ပါ။
မတူတာတစ္ခုက eot က ပူေလ v
က်ေလျဖစ္ပီးေတာ့သူကေတာ့
ပူေလ v တက္ေလပါ။
အလုပ္လုပ္ပုံျခင္းကေတာ့အတူတူပါပဲ။ သူ့ကိုလဲစစ္ေဆးမယ္ဆို ecuက
အၫႊန္းv ကိုတိုင္းတာရပါမယ္။
gnd- ႀကိဳးလြတ္မလြတ္တိုင္းရပါမယ္။
ဆင္ဆာကို hair dryer လိုေကာင္မ်ိဳးနဲ႔
အပူေပးရင္ပူေလ ohm
က်လာေလျဖစ္ရပါမယ္။
မက်လာရင္ဆင္ဆာလဲရမွာပါ။
အၫႊန္းV မဝင္လာရင္ ECU လဲရမွာပါ။
ေကာ္အေခ်ာင္း ေလးျဖစ္တာေၾကာင့္
ေရေႏြးစိမ္ျခင္း ႏွဲ႔ ျခင္းမွာမလုပ္ဖို႔
လိုပါတယ္။ ဒါက IAT အေၾကာင္းပါ
crd#